Isnin, 11 Julai 2011

Memasang Niat Sebelum Berkahwin



perkongsian yang mungkin boleh membawa makna tertentu yang terdapat dalam laptop aku utk perkongsian bersama..

Setiap pasangan yang akan berkahwin hendaklah memasang niat-niat yang
baik, sesuai dengan tujuan-tujuan perkahwinan yang telah digariskan
oleh Islam; antaranya:

Ingin meramaikan umat Islam. Firman Allah s.w.t. bermaksud:
Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah
menjadikan kamu (bermula) daripada diri yang satu (Adam), dan yang
menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya Hawa) dan yang
membiakkan dari kedua-duanya zuriat keturunan lelaki dan perempuan
yang ramai. (an-Nisa': 1)

Membersihkan zuriat dalam keluarga Islam. Firman-Nya yang bermaksud:
Dan Allah menjadikan bagi kamu isteri-isteri dari jenis diri kamu
sendiri, dan menjadikan bagimu dari isteri-isteri kamu itu, anak-anak
dan cucu-cicit, dan memberimu rezeki dari yang baik-baik. Maka
mengapakah mereka beriman kepada yang bathil dan mengikari nikmat
Allah? (an-Nahl: 72)

Menceriakan kehidupan umat, seperti maksud firman Allah s.w.t:
Dan antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya
bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri
dari jenis kamu sendiri supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra
dengannya. (ar-Rum: 21)

Membantu menyuburkan iman. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sesetengahnya
menjadi penolong bagi sesetengahnya yang lain, mereka menyuruh
membuat kebajikan dan melarang daripada berbuat kejahatan, dan mereka
mendirikan sembahyang dan memberikan zakat serta taat kepada Allah
dan Rasul-Nya, mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah. (at-Taubah:
71)

Tujuan-tujuan sebegini wajar diteliti oleh setiap orang yang hendak
berkahwin agar perkahwinan itu dibina di atas landasan yang betul dan
kuat serta dikaitkan dengan kepentingan agama. Namun demikian, ini
tidak bermakna Islam menafikan kepentingan peribadi dalam setiap
perkahwinan. Malah di atas kepentingan peribadi itulah dibina
kepentingan Islam tadi, sesuai dengan maksud beberapa hadis berikut:

Rasulullah s.a.w. bersabda, maksudnya:
"Kahwinilah perempuan yang keturunan anak ramai, sesungguhnya aku
berbangga dengan kamu kerana ramainya ummah." (Riwayat Abu Daud dan
Nasa'i).

Untuk menambah bilangan umat Islam ke tahap yang membanggakan
Rasulullah, mestilah dengan keinginan seks. Seorang yang berkahwin
tanpa ada keinginan seks tidak akan menghasilkan zuriat, malah orang
yang tidak bernafsu seks tidak dibenarkan berkahwin. Untuk mencapai
kehendak Rasulullah di atas maka setiap kali melepaskan keinginan
seks, niatkan untuk menambah bilangan umat yang bertaqwa.

Rasulullah bersabda, maksudnya:
Pilihlah tempat menyimpan air mani yang baik (isteri solehah) dan
kahwinilah wanita yang sepadan." (Riwayat Ibnu Majah dan al-Hakim).

Pilihan yang tepat ada kaitan dengan zuriat keturunan. Perhubungan
seks dengan pasangan yang baik itu menjadikan zuriat keluarganya baik-
baik juga. Sebaliknya, jika keturunan salah satu dari pasangan itu
terdiri daripada orang yang pernah membuat maksiat maka kesannya akan
menjalar kepada zuriatnya pula.

Rasulullah bersabda:
Apabila suami mengajak isterinya ke tempat tidur lalu dia enggan,
maka tidurlah suami itu dalam keadaan marah kepadanya. Akibatnya
malaikat turut marah kepadanya sehingga Subuh. (Riwayat al-Bukhari
dan Muslim).

Hubungan seks boleh menceriakan hati pasangan suami isteri. Tanpanya
akan menjadikan hati pasangan menjadi gundah, menderita dan tidak
tenang. Isteri perlu sedar tanpa berkahwin pun seseorang itu boleh
memakai pakaian bersih, boleh makan makanan yang enak dan boleh
berhibur hati, tetapi tanpa perkahwinan dia tidak boleh menyalurkan
keinginan seks secara halal. Kerana itu, hormatilah suami demi
menceriakan jiwanya.


Rasulullah pernah juga bersabda yang menggambarkan apabila seseorang
itu berkahwin menangislah para syaitan dan sembahyang orang yang
berkahwin lebih pahalanya daripada mereka yang belum berkahwin.
Dengan berkahwin, seorang isteri itu akan terbela kehidupannya,
terselamat kehormatannya manakala suami pula tidak akan terjebak lagi
dengan dosa dan maksiat kerana semuanya ada di dalam rumah tangga
mereka. Ini dengan sendirinya boleh meningkatkan iman dan taqwa
masing-masing. Begitulah antara sebab mengapa perkahwinan
disyariatkan dan begitu dititikberatkan. Seorang lelaki tidak minta
dirinya dikahwinkan, wanita tidak minta dirinya dilamar dan janda
tidak minta diri dan anak-anaknya dibela melainkan hanya untuk
kepentingan Islam. Demi mahu merebut kasih sayang, rahmat dan redha
Allah sebagai jambatan selamat menuju ke hari akhirat.

Tiada ulasan: