Sabtu, 13 Mac 2010

12 jam di penjara.


Alhamdulillah, Allah masih bagi aku kelepasan untuk bernyawa dan bergerak...
Penjara??? apa yang kita semua taw tentang penjara?? adakah penjara i2 tempat untuk kita menyesali perbuatan kita yang lepas atau pn menguatkan lagi semangat kita untuk menempuh alam yang penuh cabaran dan dugaan?? adakah penjara ni tempat orng2 yang bersalah ataupun tempat bukti perjuangan?? Apakah perasaan jika di penjarakan seronok, gembra, sedih, rasa hebat, sesal, benci, marah n sebagainya?? Perkara2 ini sering kali aku fikir, sudah banyak jawapan2 yang aku create sendiri berhttp://www.blogger.com/post-edit.g?blogID=2553758044803709829&postID=6492740526732553717dasarkan naluri, akal, nafsu n sebagainya yang kadang2 meletakkan diri aku sendiri dalam kegelisahan... Tapi Aku bersyukur bahawa semua jawapan yang aku pikir ini menfokuskan pada 1 jawapan sahaja iaitu hati kita sendiri....
Apabila aku ditahan pihak polis selama 12 jam, aku bagaikan membina benteng dihadapan n sekeliling aku untuk mempertahan kan perjuangan, pelbagai tuduhan telah dilempar pihak polis kpada aku sepanjang disana, tapi dalam ingatan aku ketika itu terbayang sahabat2 seperjuangan, keadaan mereka, tindakkan mereka, kebimbangan mereka terhadap perjuangan, semanagat mereka, dan sebagainya. ingatan itu ibarat menari2 di dalam pikiran ku, sedangkan nafas ku xsepantas itu.. Dari sejam ke sejam aku bermastautin disana, sehinggalah tepat jam 12.30 pagi aku n sehabat2 seperjuangan dari pelbagai latar belakang dibebaskan.. disaat aku di sana, banyak kejahilan yang aku nampak, bukan kejahilan dari ilmu fardu kifayah tapi kejahilan dalam ilmu fardu ain samaada dari pihak atasan, polis dan juga banduan.. semuanya rata2 taw akan asas fardu ain tapi xjelas dari sudut hukum hakam.. Aku pn xlah pandai dan tau sangat tapi rasanya yang basic2 2h boleh lah... kelencongan dari kefahaman hukum hakam ini lah bnyak menyebabkan hilang respet aku pada diorng semua, yela nk solat pn xdibenarkan, debat demi debat Allah buka pintu perlepasan bagi kami ketika i2 untuk solat.. Dalam Ati aku ketika i2, Allah tahu Aku dan sahabat2 yang lain dalam kesusahan.. dalam pukul 6.30, seornag banduan lelaki melayu di masukkan kan ke dalam penjara yang sma ngan kami.. kami berborak dengan dia, dan dia menyatakan bahawa dia ditanggap adalah kerana mencuri beg tangan, dalam hati aku timbul rasa kesihan dan rasa ingin saja aku tanya dia mengapa mencuri, tapi aku xmampu meluahkan nya bukan kerana aku takut tapi kerana jawapan dia yang aku fikir mesti xde duit.. kami mengajak dia solat asar, dia beralasan seluar dia kotor.. dari asar ke magrib, dari magrib ke isyak dia masih xmenunaikan kewajipan dia pada Allah s.w.t.. kadang2 aku terfikir adakah orng yang duduk kat bandar ni xmampu untuk memunaikan kewajipan untuk Allah, menunaikan Hak2 Allah, menundukkan diri pada Allah?? mustahilkan, kerana dibandarlah bnyak kemudahan2 yg dibina untuk menyenangkan kita beribadat pada Allah s.w.t berbanding dikampung, jadi mengapa xsolat?? sibuk ker?? sibuk apa klu borak2 n gelak2?? Saat i2 baru aku nampak rupanya xsemua mampu menikmati nikmat solat, nikmat islam... bukan aku nk kata aku ni baik, tapi aku sedih bila tengok mereka2 yang tergolong dalam golongan tua dan dewasa masih xsolat... saat i2 aku akui Memang bidang dakwah ni luas, dan dakwah i2 tangganugjawab kita semua yang faham akan islam dan bangga denga nya... bagi aku xmustahil islam akan bangkit sekali lagi, sedangkan sejarah telah membuktikan Al-fateh menawan kostentinopel setelah 800 tahun bermula dari zaman saidina Ali.. maka xsemestinya mereka yang dekan ngn zaman nabi leh berjaya menegakkan islam tapi al-fateh juga boleh dan kita juga InsyaAllah boleh dan saat i2 raja kita sebaik2 raja, tentera kita sebaik2 tentera... amin

Tiada ulasan: