Jumaat, 12 Oktober 2012




Assalamu’alaikum..

Alhamdulillah setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah s.w.t kerana masih memberi kita sebesar-besar kenikmatan iaitu nikmat iman dan islam.. Juga bersyukur kepada Allah s.w.t, kerna masih meminjamkan peluang kepada ku untuk aku melorek sepatah dua kata yang terdaya mungkin.. Sungguh kepada siapalah lagi setiap makhluk itu bergantung jika bukan kepada Allah s.w.t…

Dalam kesempatan ini seribu kemaafan aku ucapkan kepada teman-teman kerana sudah terlalu lama tidak berkongsi warna-warni kehidupan dari sudut pandangku sehingga terasa sukar untuk jari jemari ini mempersembahkan tariannya di papan keyboard laptop yang sentiasa bersedia untuk berkhidmat..

Dalam kesempatan ini juga suka lah diri ku ini untuk berkongsi kepada teman-teman satu perkongsian yang bagi aku ianya merupakan satu titik kepada banyak jalan untuk mengembalikan semua manusia kepada jalan yang Diredai Allah s.w.t… Sekali lagi iangin aku kongsikan kepada teman-teman tulisan yang ditulis oleh Sa’id Hawwa di dalam kitabnya Memahami Prinsip-prinsip ‘Amal Islami.. Jujur aku katakana bahawa penulisan balik ayat dalam buku ini dari hardcopy kepada softcopy adalah pertama, kerana aku menyedari tidak semua dikalangan kita mampu mempunyai duit untuk memiliki buku ini, kedua kerana aku menyedari bahawa media massa IT ini lebih luas untuk dikongsikan dan lebihmudah untuk menyebarkan maklumat, ketiga kerana aku menyedari bahawa bukan semua berminat untuk membaca buku sebegini dan yang keempat adalah kerana aku tidak lain dan tidak bukan adalah untuk memupuk minat dikalangan anak muda untuk membaca bacaan sebegini dan akhirnya adalah kerana aku menyedari ini adalah salah satu usaha yang boleh aku lakukan kerana Allah s.a.w, tidak ada yang lain yang berhak disembah dan ditakuti selain dari Allah s.a.w.. Tajuk yang ingin dikongsikan pada teman-teman adalah berkenaan perihal Proses Pembinaan. .

Tugas yang paling tinggi dan paling agung sekali di dunia ialah tugas-tugas yang diusahakan oleh gerakkan islam kerana ianya bermatlamatkan pembinaan kembali dunia ini, bermula dari pembinaan individu sehinggalah kepada perlaksanaan sistem ‘alam yang sesuai dengan fitrah manusia dengan melewati pembinaan keluarga, masyarakat, umat bangsa dan institusi. Tugas ini memerlukan kepada mentaliti pembinaan serta kaedah-kaedah yang khusus untuk memproseskan pembinaan itu.

Setiap binaan memerlukan kepada pelan-pelan. Oleh kerana proses pembinaan kita merangkumi seluruh peringkat, maka ianya memerlukan kepada pelan-pelan yang banyak yang meliputi pelan pembinaan peribadi, pelan pembinaan keluarga, pelan pembinaan masyarakat dan institusinya, pelan pembinaan semula dunia Islam dan pelan untuk membentuk semula dunia ini secara keseluruhannya.

Kesemua ini memerlukan kepada program-program yang mesti diberikan keutamaan tenaga dan suasana, dan ini pula tidak akan dapat dilahirkan kecuali setelah wujudnya suatu mentaliti pembinaan dan peribadi-peribadi yang mampu untuk membina. Sesungguhnya titik permulaan yang sihat untuk segala sesuatu ialah lahirnya (Wujudnya) manusia-manusia yang mampu untuk sampai kepada mentaliti pembinaan, kerana sebarang pembinaan memerlukan kepada suatu mentaliti yang mampu untuk buat gambaran (membayangkan di dalam fikiran), selepas itu melahirkan dan seterusnya memperkemaskannya.

Ini menuntut kita supaya semestinya mencari dan memeriksa manusia-manusia yang mampu dan berkelayakkan untuk memproses binaan yang kita kehendaki itu. Sekiranya manusia yang kita kehendaki itu tidak ada, maka kita berkewajipan pula untuk menyedia dan melayakkannya.

Sekiranya di dunia ini terdapat institusi-insitusi untuk melahirkan berbagai-bagai jurutera, maka kita berkewajipan pula mengadakan institusi-institusi bagi mengeluarkan jurutera-jurutera untuk proses pembinaan kita: Dan di antara apa yang perlu kita perhatikan pada institusi ini ialah:

1.       Melahirkan Muslim daripada akhlak-akhlak masyarakat dan daripada kemahirannya kepada akhlak-akhlak hati dan imbasannya.
2.       Melatih seorang Muslim yang bertanggungjawab dengan kata-katanya; setiap kata-kata adalah bernilai dan membina.
3.       Mendidik (mentarbiyyah) Muslim itu tadi dengan didikan yang sesuai dengan matlamatnya, serta memberi pengetahuan dengan matlamat yang hendak dicapainya.
4.       Membina seorang Muslim sehingga ia mampu mengambil (membuat) keputusan yang bijaksana.
5.       Melatihnya supaya tunduk kepada keputusan syura walaupun bercanggah dengan pendapat sendiri.
6.       Melatihnya supaya boleh berbincang dengan bijak serta mengajarnya bagaimana membentangkan pendapatnya dan berhujjah.
7.       Mengajarnya bagaimana mengambil pengajaran daripada ritikan-kritikan dan menukarkannya menjadi cadangan-cadangan yang membina.
8.       Menjelaskan kepadanya perbezaan di antara pemikiran yang membina dan pemikiran yang meruntuhkan, kerana betapa mudahnya meruntuhkan dan sukarnya membina.
9.       Mengajarnya bagaimana untuk memajukan yang sedia ada dan mengimbuh yang tidak ada, serta memperingatkannya bahawa mudahnya merobohkan yang sedia ada dan sukarnya membina yang tiada.
10.   Melatihnya bagaimana mengambil pengajaran daripada sesuatu yang berada di seitarnya untuk sampai kepada matlamat pembinaannya.

Sesungguhnya proses pembinaan yang sukar ini mendorong kita agar mencari mereka yang berkebolehan untuk menggarap proses pembinaan ini supaya dapat kita membawa mereka kea rah usaha ini dengan berdasarkan kepada kaedah-kaedah yang sihat.

Kegagalan di dalam usaha ini bererti suatu kemunduran, yang pasti akan disusuli dengan kemusnahan.
Sekarang mari kita membentangkan tajuk ini di dalam suatu bentuk lain:

Seorang yang mengikuti perjalanan Harakah Islamiyyah dalam masa satu kurun yang lampau akan mendapati bahawa kebanyakkan harakah-harakah ini mengalami perubahan dari marhalah percubaan yang penuh kesengsaraan kepada merhalah kemaraan yang drastic dan berhabis –habisan yang seolah-olah tidak ada masa lagi untuk esok. Dan bagi seseorang yang memperhatikan ikatan-ikatan dan hubungan-hubungan yang terdapat di kalangan umat islam dewasa ini, di mana pada keseluruhnnya umat Islam telah memberikan penyerahan diri (wala’) kepada kuasa-kuasa kafir, ataupun kepada sesuatu yang tidak dibenarkan oleh syara’. Sebahagian yang lain pula mempunyai penyerahan yang berbelah-bahagi; sebahagian untuk kafir dan sebahagian lagi untuk Islam. Ini adalah suatu penyerahan yang membahaya dan kabur.

Sekarang ini sudah sampailah masanya untuk umat Islam bekerja kearah satu ‘amal Islami yang Berjaya, dan memberhentikan segala kemaraan yang bersifat emosional serta menolak segala tindakan yang tidak berencan demi untuk satu kerja yang lebih rapi; permulaan dan kesudahannya. Juga telah sampai masanya untuk diberhentikan segala penyerahan yang kabur tadi demi untuk suatu penyerahan yang satu dan wajib, iaitu penyerahan kepada jama’ah muslimah yang menepati segala syarat-syarat jama’ah. Pertubuhan yang mempunyai matlamat yang terbatas dan tujuan yang singkat hendaklah dileburkan demi untuk satu Jema’ah Islamiyyah yang tunggal. Dengan ini boleh lah dihapuskan perasaan keseorangan pada individu Muslim dan sifat suka mengasingkan diri agar dengan ini pula dapat dipertingkatkan perasaan Muslimin itu yang ia adalah sebahagian dari satu umat yang agung, yang terdapat di mana-mana tempat. Dengan itu terhapuslah usaha pengelompokkan umat Islam yang palsu dan dengan itu juga seorang Muslim  itu akan kembali mempercayai dirinya sepenuhnya serta mempercayai risalahnya iaitu risalah kebenaran, ke’adilan dan pembebasan daripada penghambaan terhadap sesama manusia. Kesemuanya ini akan mengambil-alih suasana yang sedang dialami oleh umat Islam pada hari ini, yang mana mereka telah tertipu dengan seruan-seruan musuh-musuh mereka, yang inginkan setiap Muslim terikat kedua belah tangannya menjadi tali barut kepada puak-puak ini atau bagi puak-puak yang menentang Islam itu sendiri.

Inilah suatu permainan yang kotor yang dilakukan oleh musuh-musuh Islam dengan menyuarakan kepada seorng Muslim: “Awas! Jangan engkau berjihad untuk Islam kerana Islam buakn haknya untuk memerintah – malah berjihadlah demi untuk komunis atau untuk kapitalis, nasionalis atau sebagainya kerana memang sistem-sitem ini tugasnya memerintah.” Sesungguhnya sekarang sudahlah tiba masanya seorang Muslim itu membebaskan dirinya dari permainan dan tipu-helah yang kotor ini. Ketahuilah, bahawa ia mempunyai tugas menegakkan kalimah dan syari’at Allah supaya ia mengambil tempat yang tertinggi di ‘alam ini.

Sesungguhnya telah sampai masanya untuk kita umat Isam untuk bekerja dengan kerja-kerja Islam yang matang yang boleh menghasilkan natijah-natijah yang berfaedah demi untuk suatu harakah Islamiyyah yang mempunyai perencanaan yang rapi dengan mengambil kira segala kemampuan dunia yang berkemungkinan akan menentang kita sepertimana yang telah berlaku ke atas Pemerintahan ‘Uthmaniyyah di periode akhirnya. Untuk itu kerja-kerja Islam yang matang dan terencan endaklah menggariskan tugas-tugas yang dilaksanakan oleh golongan pekerja, petani, pegawai-pegawai, tentera, orang-orang Islam, orang-orang bukan Islam dan seterusnya.

Telahpun kita perbincangkan dalam dalam pengenalan buku kita yang mengenai perubahan yang kedua, yang telah kita bicarakan beberapa matlamat dan bidang (scope) perubahan-perubahan disetiap negeri, dan di seluruh dunia Islam, serta di ‘alam sejagat ini keseluruhannya. Dalam rangkaian ini, kita telah membicarakan secara terperinci mengenai beberapa persoalan yang mempunyai hubngan dengan dengan perkara ini. Demikian juga perbicaraan kita mengenai sesuatu yang mempunyai hubungan dengan keperluan-keperluan pokok dalam persoalan ini. Kalaupun disini kita masih memperkatakan yang itu juga, sebenarnya itu adalah sebahagian daripada apa yang diperlukan oleh para pemimpin di dalam suatu perjalanan yang sukar seperti ini. Pemimpin misalnya mestilah melupakan kepentingan diri sendiri, mampu membuat analisa politik yag benar serta mengambil pendirian yang bijak dalam cara dan kaedah meskipun di dalam keadaan adanya tekanan-tekanan dari luar dan dalam. Perjalanan yang sukar dan panjang ini bermula dari perjalanan individu dari satu peringkat ke satu peringkat yang lain, dan selepas itu perjalanan suatu negeri dari satu peringkat ke satu peringkat yang lain dengan di susuli pula kemudiannya oleh operasi menegakkan Daurah Islamiyyah yang satu. Dari Daurah Islamiyyah yang satu berpindah pula menjadi sebuah Negara yang terkuat di dunia yang setelah itu dapat mempergunakan segala kekuatan dan tenaganya di peringkat antarabangsa untuk menyebaran kalimah Allah di puncak yang tertinggi di ‘alam ini. Sesungguhnya perjalanan yang sukar ini tidak mungkin dapat disempurnakan tanpa adanya pimpinan-pimpinan yang memiliki pemikiran dan Roh yang istimewa. Bila mana pemikiran yang seumpama itu sudah lahir, maka perjalanan menempuh rintangan adalah suatu kemungkinan yang dapat diatasi.

Kepimpinan seumpama ini semestinya memiliki pengetahuan semasa dan pengetahuan Islam yang paling tinggi, serta memiliki ciri-ciri khusus yang beserta dengan kehalusan bekerja dan mempunyai kebolean semulajadi terhadap tuntutan-tuntutan kepimpinannya. Ia mestilah mengetahui apa yang harus dilakukannya pada setiap bahagian dalam ummah ini dan dalam setiap negeri dari negeri-negeri Islam sert dapat mengikuti tahap antarabangsa dan tempatan, dan melalui keberkesanan di dalam tindakan untuk mencapai tuntutan-tuntutan strategi ini.

Pimpinan yang bercahaya ialah ROH kepada suatu usaha yang Berjaya. Dan kita akan mengulangi perbicaraan bagi tajuk ini, InsyaAllah…

Teman-teman, Kepimpinan yang baik akan membentuk pengikut yang baik, begitu juga sebaliknya iaitu jika pemimpin itu buruk maka pengikutnya juga akan turut menjadi buruk. Rasanya tidak Terlambat untuk aku menitipkan kata-kata TAHNIAH buat perjuangan pemilihan pimpinan di kampus iaitu Pilihan Raya Kampus (PRK), walaupun PRO MAHASISWA di kebanyakkan Kampus Kalah, Perjuangan mencari keberkatan dan Keredhaan Allah di bumi Universiti aku yakin akan tetap diteruskan… Sekarang Bukalah mata Kita semua, Apakah Dasar yang Pimpinan ASPIRASI (EVOLUSI) ingin bawakan di dalam Kampus kita. Mana mungkin Boleh menang Mahasiswa melawan UMNO dan Barisan Nasional.

Akhir Kalam, Aku memohon seribu kemaafan jika lahirnya suatu perasaan yang tidak enak dari sudut  pandang sisiku berkenaan Pilihan Raya kampus dan sebagainya… Semoga Allah golongkan kita dalam golongan yang sentiasa bertaubat dan sentiasa diampuninya.. Amin..

Tiada ulasan: