Jumaat, 22 Jun 2012

Pimpinan-Pimpinan : Pemilihan dan Pembentukkannya




Assalamu’alaikum….

Alhamdulillah, segala puji-pujian buat Allah s.w.t diatas segala nikmat yang dikurniakan kepada kita selama ini dan nikmat yang terbesar yang telah dianugerahkan kepada kita adalah berupa nikmat iman dan islam. Alhamdulillah, syukur juga kita panjatkan ke hadrat Ilahi kerana mengurniakan seorang Insan yang cukup luarbiasa kepada kita yang hadirnya untuk memperbetulkan tauhid dan akhlak sekalian manusia dan insan itu adalah Jasad Mulia Baginda Nabi Muhammad s.a.w. Selawat dan salam keatas baginda s.a.w, sungguh tanpa pengorbanan baginda memerah keringat dan bersabar dengan mehnah dan tribulas akhirnya kita dan seluruh dunia merasai akan nikmat iaman dan islam.

Hari demi hari dan saat demi saat berlalu, akhirnya tanpa kita sedar kita sudah menghampiri kepada bulan ramadhan dan dalam kesempatan ini jasad ini ingin mengucapkan Selamat Menempuh Bulan Ramadhan yang dijanjikan dengan pelbagai kebaikkan dan kemuliaan oleh Allah s.w.t. Ayuh kita persiapkan diri untuk menghadapinya dengan penuh kesempurnaan.. Amin..

Alhamdulillah, Disaat ini Allah s.w.t beri ruang dan peluang untuk hamba berkongsi tulisan dari buku “Memahami Prinsip-prinsip ‘Amal Islami” yang dikarang oleh Sa’id Hawwa. Sedah menjadi lumrah manusia itu sering lupa, semoga penulisan yang akan dikongsikan ini boleh membawa kita kembali apa yang telah kita lupai. Tajuk yang dikongsikan adalah “Pimpinan-Pimpinan : Pemilihan dan pembentukkannya”. Tajuk yang sangat menarik unuk kita melihat dan merenung kembali corakkan pembantukan Negara kita samaada adakah kita sudah melaksanakan pemilihan pimpinan yang baik atau tidak. Semoga Teman-teman yang membaca lebih mengerti dari Hamba yang menulis. Amin..

Dalam suatu athar yang panjang daripada Ibnu ‘Abbas, Imam Bukhari menyebutkan bahawa :

“ ‘Abdul Rahman bin ‘Auf bertemu Ibnu ‘Abbas lalu berkata : “Kalau anda tahu ada seorang datang menemui Amirul Mu’minin lalu berkata; kalau ‘Umar mati aku akan lantik (berbai’ah) denagn si fulan. Demi Allah Sayyidina ‘Umar marah, kemudian dia akan berkata InsyaAllah saya akan tampil bercakap di hadapan orang ramai pada malam ii untuk mengingatkan mereka bahawa ada golongan yang hendak merampas mandat kekuasaan mereka” ”

Cuba saudara perhatikan perkataan mereka hendak merampas kekuasaan daripadanya yang pada pokoknya kekuasaan ini adalah daripada syura dan suatu yang pokok juga di mana siapa saja daripada orang-orang islam tidak boleh brkuasa kecuali dengan keredhaan orng-orng islam dan syura mereka.

Hadith ini diperkuatkan lagi dengan suatu hadith yang lain yang telah diriwayatkan oleh Ibnu ‘Abbas, daripada ‘Umar da dalam bahagian terakhir daripada Khutbahnya di Madinah. Beliau telah menyebut seperti berikut :

“ Sesiapa membai’ahkan seorang lelaki tanpa pemesyuaratan daripada orang-orang Islam, kemudian bai’ah mereka berdua itu tidak dituruti oleh orang ramai, hendaklah dibunuhkan kedua-duanya ”

Sesungguhnya bukanlah merupakan keharusan dengan apa bentuk sekalipun dirampas kebebasan memilih ‘Amir di dalam setiap peringkat dari angota-angota Hizbullah (Parti Allah), dan tidak searusnya berlaku kelemahan anggotanya dalam memilih salah seorang daripada mereka untuk memerintah di setiap tempat. Sama ada sedikit ataupun banyak bilangan mereka kerana inilah sahaja jalan yang sempurna untuk mengekalkan keutuhan saf dan untuk mengagihkan tenaga-tenaga ke jalannya yang sebenar dan untuk menjaminkan seseorang ini tidak akan menjadi Imam dengan keadaan dia dibenci orang.

Dan setiap anggota Hizbullah berkewajipan meneliti satu persoalan yang penting semasa membuat pemilihan pimpinan iaitu memilih yang paliang layak, yang paling berilmu, beramal dan yang paling diterima ramai serta memperhitungkan lama dan dahulu dalam dakwah. Kita berpendapat dua perkara ini tidaklah menjadi syarat kepada perturan dalam pemilihan supaya dapat kita kekalkan peluang terbuka di hadapan mereka yang cerdik serta layak muncul ke hadapan tetapi ini adalah suatu hal yang jarang-jarang berlaku. Tetapi apabila golongan yang kurang pengalaman atau sedikit pengalaman tampil ke hadapan untuk pimpinan, maka ini boleh membawa kepada “delima” dan berlaku kepincangan di dalam criteria pemilihan dan pertimbangannya. Begitu juga apabila yang lebih muda tampil kehadapan, tindakan ini boleh menimbulkan ejekan atau penghinaan oleh angota-angota yang lebih tua dan orang yang lebih kecil ini mungkin tidak mendapat penghormatan yang sepatutnya bahkan boleh membawa kepada penghinaan jama’ah secara menyeluruh. Bagi orang yang terdahulu ada kelebihannya di dalam Islam.

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala :

“ Dan orang-orang yang datang sesudah mereka (Muhajirin dan Ansar), mereka berdoa : ‘Ya Tuhan kami, beri ampunlah kami dan saudara-saudara kami yang telah beriman lebih dahulu daripada kami, dan janganlah Engkau membiarkan kedengkian dalam hati kami terhadap orang-orang yang beriman; Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyayang. ”

(Surah Al-Hasyr : Ayat 10)

Meraikan sikap penerimaan umum terhadap seorang pemimpin membawa kita lebih mampu untuk membuat perhubungan dan kerja. Manakala sikap meraikan ilmu dan melaksanakannya adalah suatu yang lebih membawa kita kepada istiqomah dan menjauhkan diri daripada yang keji.

Inilah suatu yang mempunyai hubungan di dalam tajuk pemilihan pimpinan di dalam jama’ah Islam, tetapi di sana ada suatu perkara yang lain pula iaitulah kerja memproses kelahiran pimpnan yang berkeahlian untuk memimpin kaum musliman yang merupakan suatu sudut yang terpenting dalam kerja Hizbullah dan inilah yang akan kita perkatakan seperti berikut :

“ Lebih daripada satu persoalan Allah s.w.t telah menceritakan kepada kita mengenai kisah Nabi Adam a.s dan di antara apa yang dapat kita perhatikan dari kisah Nabi Adam a.s ialah Allah s.w.t tidak menyuruh para malaikat sujud kepadanya kecuali setelah memperlihatkan kepada mereka tentang kelebihan-kelebihan Nabi Adam a.s :

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:

Dan ia telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu Ia berfirman : “Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya, jika kamu golongan yang benar.” Malaikat itu menjawab: “Maha Suci Engkau (Ya Allah)! Kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang Engaku ajarkan kepada kami ; sesungguhnya Engkau jualah Yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.” Allah berfirman : “Wahai Adam! Terangkanlah nama benda-benda ini semua kepada mereka.” Maka setelah Nabi Adam menerangkan nama benda-benda itu kepada mereka, Allah berfirman : “Bukankah Aku telah katakana kepada kamu, bahawasanya Aku mengetahui segala rahsia langit dan bumi, dan Aku mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembunyikan?” Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat : “Sujudlah kamu kepada Adam, maka sujudlah mereka kecuali Iblis; ia enggan dan takabbur dan adalah ia termasuk golongan orang-orang yang kafir.”
(Surah Al-Baqarah : Ayat 31-34)

Dan perhatikan dari peristiwa yang tercata didalam pendahulaun Tafsir Al-Baqarah ini, iaitu Rasulullah s.a.w meminta daripada serombonagn yang datang kepadanya setiap seorang membaca sesuatu daripada Al-Quran dan disinilah Rasulullah s.a.w telah melantik seorang dari mereka yang menghafal surah Al-Baqarah sebagai Amir kerana beliau ini mempunyai kelebihan daripada orang lain.

Kaedah dasar dalam urusan kepimpinan ialah diberikan kepada orang yang berkeahlian; orang yang berkeahlian ini ialah siapa sahaja yang memiliki sifat-sifat khusus dan sifat-sifat keahliah qiyadah, biasanya manusia ini tidak akan menyerah pimpinan mereka dengan secara pilihan kecuali kepada manusia yang mereka rasa mempunyai kelebihan dari mereka dan dengan kelibihan itulah dapat memimpin mereka. Orang yang memilih sifat ini ialah orang yang memiliki ilmu di dalam politik, ilmu mengenai peperangan, seninya, sejarahnya, jalannya, taktiknya dan tuntutan-tuntutan qiyadah ketenteraan dan seterusnya daam semua perkara.

Tidak syak lagi di samping itu terdapat syarat-syarat yang lain untuk setiap jenis pimpinan tetapi ini adalah syarat paling pokok, sesungguhnya umat-umat kafir dewasa ini telah Berjaya mewujudkan pusat-pusat latihan bagi melahirkan berbagai jenis pimpinan dengan kelayakkan yang maksima atau tinggi di dalam setiap sudut dari sudut-sudut penghidupan.

Kepimpinan politik mempunyai pusatnya yang tersendiri iaitu parti-parti yang merupakan sekolah khusus dan pimpinan ketenteraan mempunyai sekolahnya yang tersendiri dengan cara-cara bagaimana boleh melahirkan dan menghasilkan kepimpinan ini dan katakanlah sahaja mana-mana sudut penghidupan.

Pusat-pusat ini dibantu oleh biro-biro dan kelab-kelab atau jentera-jentera khusus dan jalan-jalan operasinya sehingga setiap individu boleh mengambil tempatnya yang sesuai untuk berkhidmat kepada bangsanya, tanah air atau Akidahnya. Adapun kita sebagai orang islam, kepimpinan itu bagi kita adalah suatu perkara yang jauh berbeza dengan mereka dari beberapa sudut. Meskipun di sana terdapat beberapa persoalan yang mempunyai persamaan yang tidak dapat tidak , ada pada kita dan pada mereka dan kita mestilah mengakui bahawa qiyadah-qiyadah Muslimah yang terpimpin (Rashidah) tidak mampu melahirkan kecuali dengan bilangan yang sangat sedikit. Dan tidak keterlaluan kalau kita katakan bahawa qiyadah yang seumpama ini belum pernah muncul dalam bentuk peribadi kamil (sempurna) kecuali dalam generasi pimpinan yang diterbiyyah oleh Rasulullah s.a.w dimana hasil daripada terbiyyah Rasulullah s.a.w ini muncul pimpinan-pimpinan agung yang telah memerintah dunia ini dengan Syariat Islam dengan begitu licin, selicin pengendalian rumah tangga. Dari satu sudut yang lain kita mestilah mengakui dimana golongan kafir telah Berjaya dalam usahanya mengadakan institusi-institusi penetasan pimpinan mereka yang berkesan (kelab-kelab, sekolah-sekolah, dan dewan-dewan freemason). Dan jarang sekali institusi-institusi Islam Berjaya melahirka satu generasi yang mampu mempin di berbagai peringkat dan tidak syak lagi ini adalah satu keperluan yang besar.

Saudara tidak boleh menyerahkan pimpinan-pimpinan immah ini kepada anasir-anasir yang kerdil atau lemah, jahil atau tidak bermaya atau sempit pandangan dan ummah Islamiyyah tidak bole menyerahkan pimpinannya kepada peribadi-periadi seumpama ini. Oleh yang demikian tidak dapat tidak, kita mesti mencari jalan untuk memilih anasir0anasir yang terbaik dan dipertingkatkan bakat dan kemampuannya yang berbeza supaya layak dicalonkan untuk memimpin ummah ini. Untuk menentukan kadar kejayaan kita dalam usaha melahirkan golongan-golongan yang pintar lagi mampu yang boleh dikesan kewujudan mereka oleh manusia biasa dan merasakan golongan ini layak diberi thiqah, bergantung kepada kemampuan golongan ini melaksanakan kerja-kerja mereka dengan penuh keikhlasan kepada Allah s.w.t, sejauh itulah kita menuju ke jalan kejayaan.

Dan telah berlalu satu periode dimana para pengkaji kedudukan Gerakkan Islam hampir sebulat suara mengatakan bahawa gerakan-gerakan islam ini tidak mampu mengekalkan warisan kepimpinan bagi memenuhi perjuangan dan kerjanya. Gerakkan Islam tidak mampu mempertingkatkan anggota-anggotanya keperingkat pimpinan yang tinggi. Sebagai akibatnya, Gerakkan Islam terhakis dan reput dari dalam. Apakah Hizbullah sanggup mengatasi masaalah ini? Lantaran itu ita mengharapkan satu jawapan yang positif.
Sesungguhnya Hizbullah berkewajipan mengorbankan sebahagian besar dari tenaganya dalam merangkan program mempercepatkan penetasan dan penglahiran pimpinan-pimpinan yang agung untuk orang-orang islam. Semuanya ini tidak akan dapat dikerjakan kecuali dengan kerjasama antara pimpinan dan individu. Sesungguhnya tugas pertama bagi jamaah ialah memproses pengeluaran saf qiyadah untuk orang islam melalui tarbiyyah pelajaran dan ilmu pengetahuan. Sungguhpun begitu, hendaklah dibezakan diantara tarbiyyah seorang al-akh itu, supaya ia menjadi salih bagi memimpin dan mengepalai umat adalah satu hal, manakala seorang al-akh itu merasakan dia sahaja barhak memimpin adalah satu hal yang lain pula, yang pertama adalah kewajipan sedangkan yang kedua ialah penyakit.

Kita bermohon kepada Allah s.w.t supaya membersihkan hati-hati kita dari segala penyakit…

Benarlah teman-teman, dalam proses perencanaan penetasan individu tarbiyyah ianya seharus dilangsungkan terus dengan ilmu dan perbuatan… semoga titipan ayat dari buku “Memahami Prinsip-prinsip ‘Amal Islami” dapat menyutik kembali kesedaran kita dalam memilih dan Gerakkan Islam dalam menyediakan medium penetasan qiyadah yang lebih berkualiti. InsyaAllah.. Amin… (^_^)

Tiada ulasan: