Sabtu, 23 Jun 2012

Pertemuan Sepetang..




Assalamu’alaikum…

Alhamdulillah, segala pujian dipanjatkan kepada Allah s.w.t kerana telah menganugerahkan nikmat Iman dan islam kepada kita, nikmat kesihatan dan nikmat mengecapai peluang pada saat-saat sekarang. Semoga nikmat-nikmat ini menjadi pemudah kita menapak kaki di Syurga Ilahi lantas dapat bertemu kekasih kita Baginda Nabi Muhammad s.a.w. Selawat dan salam kita utuskan kepada Baginda Nabi s.a.w kerana dengan kasihnya Baginda s.a.w kepada kita sehingga terus menerus cahaya kemuliaan Baginda s.a.w menebus ribuan sanubari yang bila mana menyebut nama Baginda Nabi s.a.w, beliau akan berkata “Itu adalah IDOLAKU”. Mana mungkin teman-teman, bila ada insan yang kasih pada kita, berkorban untuk kita, mempertaruhkan nyawanya utk kita, kita tidak merasa sesuatu.. Oleh itu nyatakan kasih sayang kita pada Nabi s.a.w kerana Baginda Nabi s.a.w memang Insan yang Pantas untuk dibanggakan.

Setelah lama tidak melorekkan kata dan rasa dalam dada blog yang bernama Tinta Harian ini, aku merasa cukup kekok dalam menyusun rentak tari jari jemari aku ini. Idea ada tak tersusun menyebabkan terkadang kepala digaru tanpa rasa gatal. Mungkin ini dikatakan reaksi tanpa sedar. Kisah pertemuan petang tadi menjadi titik kepada permulaan suatu yang amat berat buat aku, terasa tanggungjawab mula terpikul walaupun ianya hanyalah di peringkat kawasan. Ada yang menyatakan “nanti-nantilah, bila dah abis baru nak gerak” dan ada juga yang menyatakan “Alah, bukan wajib pun lagi pun nanti bila dah kawin aku akan terlibat” tapi persoalan yang bermain di minda aku “Alangkah Bagusnya kalau aku mengetahui akan masa depan aku”..

Setelah selesai kerja meng’print’ dan mengepos surat-surat untuk dihantar ke Fakulti yang berkaitan dengan Latihan Industri, aku bersiap sedia untuk berjumpa dengan insan yang amat penting iaitu seorang loyar yang agak lama dalam perjuangan. Ikutkan ini dah kali ke-3 pertemuan aku dengannya yang berakhir pertemuan kami di gerai makan yang sudah semestinya dibelanja minum olehnya. (^_^).

Perjumpan kami mengambil masa 2 jam dari pukul 5.30 petang hingga ke pukul 7.30 malam. Sungguh aku agak kekok pada mulanya kerana yelah diakan seorang yang dah lama dalam perjuangan sedangkan aku hanya datang dan terus menyatakan cadangan yang sebelum ini sudah aku perbincangkan dengan seorang rakan seperjuangan. Sungguh aku agak ragu-ragu pada mulanya berkenaan perancangan ini, takut-takut cadangan yang dinyatakan itu ditolak, tapi kesungguhan yang ditunjukkan teman-taman yang ada membuat aku rasa patut untuk aku nyatakan sedikit perancangan yang aku harapkan pada kejayaan dalam memudahkan gerak kerja. InsyaAllah.

Permulaan perjumpaan, biasalah dimulai dengan Bismillah dan sedikit kata-kata aluan oleh beliau. Aku mula mengambil alih perbicaraan setelah diberi peluang untuk menerangkan kepada beliau dan teman-teman yang hadir berkenaan perancangan yang aku kira tak de apa pun dan hanyalah sekadar initiatif dari sudut Gerak kerja yang hanya melengkapkan Jabatan yang ada dalam struktur Organisasi induk. Dalam menyatakan pendapat dan perbincangan, akhirnya keputusan diambil dan akan dibawa perbincangan pada meeting induk. Semoga idea itu diterima seadanya.

Selepas perbentangan sesi perbincangan bermula dan banyak perkara-perkara baru yang aku dapat dimana aku kira tak semua insan yang menyatakan “bila grad baru nak terlibat” tahu akan situasi yang ada di kawasan masing-masing. Setiap kawasan ada masaalahnya yang tersendiri, dan setiap masaalah itu perlukan kepada gerakkan anak muda untuk menampungnya, jika masaalah itu sudah lama tak menemui jawapannya maka anak muda harus menyatakan kesediaannya.

Selepas selesai sesi perbincangan keputusan diambil dan Alhamdulillah, program pertama akan digagaskan dalam jangka waktu terdekat, anak muda dan pimpinan akan bersua muka. Dan aku harapkan Doa kalian agar aku dapat melaksanakan dengan baik dan jelas matlamatnya. Sungguh bermain dengan perasaan dan emosi manusia ini bukan mudah apatah lagi anak muda yang berjiwa panas dan garang. Lagi garang lagi aku suka sebenarnya..huhu..

Setelah selesai meeting, ‘loyar’ tersebut mengajak kami ke gerai makan untuk mengisi balik tenaga yang telah banyak keluar dalam sesi perbincangan tersebut. Biasalah bila dah lama tak jumpa nih banyak benda yang hendak orang lama kongsikan dengan kita anak muda. Dari sturktur organisasi hingglah kepada permasalahan dan hinggalah kepada cadangan yang sungguh membuat masa berlalu dengan begitu pantas sekali tanpa disedari.

Kini dalam kepala aku bermain-main pelbagai program yang terkadang mungkin tidak mampu untuk dilaksanakan dalam jangka waktu yang singkat. Target program tarbiyyah dapat dimasukkan, entah la jadi atau tidak. Mudah-mudahan dapat dilaksanakan.. Amin..

Semangat makin membara untuk melangkah, teringat akan kata-kata Teman aku “Kalau diri dah sibuk dengan memikirkan perkara-perkara lain yang terutamnya melibatkan manusia, mesti kamu akan letakkan Allah dan Rasul dahulu berbanding Manusia, kamu pasti akan memikirkan kedudukan kamu disisi Allah dahulu sebelum kamu memikirkan kedudukan kamu di sisi golongan hawa atau manusia, Disini keikhlasan kamu diuji”, sungguh menusuk jiwa, mencetus gambaran, merobek kekusutan, menjernih pergerakkan.. semoga Allah, istiqomahkn aku dalam jalan yang sedang aku lakarkan.. Aku tidak ada sesiapa selain Allah, aku boleh dihidupkan dan dimatikan-Nya, aku harus ditiadakan-Nya, aku tiada daya upaya selain dari-Nya kerana Dialah yang menggerakkan tangan dan kaki ku, Dia lah juga yang mengurniakan akal dan emosi yang merupakan amanah yanag bakal dipersoalkan.. Ya Allah aku bukan Saidina Ali apatah lagi Saidina Umar, aku hanyakah Insan yang lemah selemahnya, maka ampunilah jasad dan rohku ini, semoga senang dialam sana.. Amin…

Tiada ulasan: