Ahad, 9 Januari 2011

Selamat Menempuh Semesta Baru



Assalamu’alikum w.b.t…

Pertama-tamanya, marilah kita sama-sama mengucapkan kalimah syukur kepada Allah s.w.t diatas segala nikmat yang Allah s.w.t kurniakan kepada kita. Tidak lupa juga selawat dan salam buat Rasul junjungan Besar kita Nabi Muhammad s.a.w, kerana tanpa perjuagan, kelelahan dan kesakitan Baginda s.a.w dan para sahabatnya dimasa dahulu, mungkin nikmat iman dan islam tidak dapat untuk kita rasai sebagaimana sekarang.
Rasanya tidak terlewat untuk saya ucapkan Ahlan wa Sahlan kepada semua Mahasiswa dan Mahasiswi yang datang ke kampus bagi memulakan sesi pembelajaran semesta baru 2010/2011 yang mungkin datang dengan membawa misi dan visi serta target baru untuk terus cemerlang dalam pencapaian akedemik. Usah dingati akan kejayaan atau pun kegagalan kita dalam mencapai target kita pada semesta lepas tapi jangan pula tidak direnungkan kembali akan kesilapan yang ada padanya kerana pada renungan itu akan terbuka satu pencerahan dari sudut motivasi dan semangat juang untuk terus menapak kukuh dalam melayari bahtera ilmu di university ini.

Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah s.w.t, begitulah bilamana kita bergelar penuntuk ilmu lebih-lebih lagi Mahasiswa, maka ada kalanya kita mencapi kepuasan dengan mendapat pointer yang baik dan adakalanya kita kita gelisah setelah mendapat pointer yang sebaliknya. Sebenarnya itulah resam kehidupan penuntut ilmu. Belajar itu satu tanggungjawab yang perlu digalas oleh setiap manusia bahkan lebih-lebih lagi kita yang bergelar Mahasiswa. Penguasaan ilmu dengan kefahaman yang mendalam tentang setiap ilmu yang diperolehi adalah penting untuk Mahasiswa kerana ianya adalah merupakan satu keperluan dan juga merupakan salah satu daripada strategi untuk lebih bersedia menghadapi Final Exam di penghujung semester khususnya dan alam pekerjaan umumnya.

Teringat akan sabdaan Rasulullah s.a.w :


“Siapa yang berkehendakkan dunia, dia mestilah mempunyai ilmu; siapa yang berkehendakkan akhirat, dia hendaklah mempunyai ilmu; siapa yang berkehendakkan kedua-duanya maka hendaklah ia mempunyai ilmu.” (Riwayat Muslim)



Jelaslah daripada hadis diatas, bahawa ilmu dipandang tinggi di sisi Allah s.w.t dan sebaik-baik ilmu adalah ilmu yang boleh membawa kita lebih dekat kepada Allah s.w.t dan selalu mengingatinya. Sesungguhnya ilmu yang kita perolehi di Universiti ini jika ditanam dngan niat yang Ikhlas kerana Allah s.w.t boleh membawa diri kita untuk membuka mata dan minda kita tentang keagungan ciptaan Allah s.w.t. Firman Allah s.w.t yang bermaksud:


Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan sekalian makhluk, Dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku. Bacalah dan Tuhanmu yang maha Pemurah, yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya. (Surah Al-‘Alaq, 96: 1-5)


Sebenarnya terdapat pelbagai kaedah-kaedah bagaimana untuk mencanang ilmu yang diperolehi dngan baik dan semestinya ianya harus dimulai dengan niat, penyusunan waktu belajar yang baik dan tersusun, bergerak aktif dan bukan bersifat pasif, mengolah sesuatu yang baru dan mencabar diri untuk sesuatu yang mustahil, mendalami ilmu dengan meletakkan kefahaman yang tinggi disamping penghayatan yang penuh focus di dalam bilik kuliah, membuat list terhadap apa yang telah dipelajari setelah seharian belajar di bilik kuliah, tindakan selalu bertanya dan berani memberi idea juga dapat membangungkan minda bawah sedar untuk terus bersedia dengan idea-idea yang kreatif, selalu berzikir keran dengannya dapat merangsang bendalir kimia didalam otak yang berkenaan ingatan dan mengukuhkan jalinan antara neuron-neuron dalam otak, dan sebagainya.

Tambahan, bahan bacaan juga perlu bersifat kontemporari dan merintis amalan keintelektualan yang tidak sahaja berkenaan bahan bacaan yang bersifat akademik kursus sahaja tetapi diperlu juga akan ilmu yang boleh melahirkan rasa keinsafan kepada diri sendiri sebagai hambaNya kerana kita perlu bersedia dari segenap sudut ilmu pengetahuan dalam era globalisasi ini dan dunia yang makin menghampiri kehancuran dengan segala kemaksiatan yang terdahulu yang telah terakam dalam Al-Quran dan Hadis telah kembali pusingan nya. Selain membaca menjana minda, natijahnya hati pencinta ilmu akan meronta-ronta untuk menganalisis, mengkaji, berfikir dan berzikir terhadap fakta atau informasi yang diketahuinya. Lantaran itu, lanjutan hal tersebut membawanya kepada budaya bertanya dan berkongsi ilmu dengan sahabat-sahabat atau sesiapa sahaja, perkara yang ingin dianalisis itu. Justeru, wujud satu impak positif terhadap fikrah dan idealisme dalam kalangan mahasiswa.

Seharusnya mahasiswa bersedia memainkan peranan yang boleh membawa kepada percaturan baru dalam alam kampus. Dimana percaturan yang membawa kepada kesepaduan dalam membawa Ilmu dunia dan ilmu akhirat dan seterusnya mewujdkan satu intiti baru yang melambangkan university kita yang bukan sahaja Terbaik dalam akademik dari sudut engineering tetapi juga kuat nilai-nilai islamnya. Justeru itu Mahasiswa saharusnya tahu akan kepentinangannya didalam university lebih-lebih lagi sekarang kita begelar Mahasiswa universiti Penyelidikkan dan seharusnya perwatakkan kita juga harus lain dari yang lain. Tidak lupa juga saya ingin ingatkan sahabat-sahabat akan pilihan raya yang akan menjelma, diharaplah sahabat yang bergelar Mahasiswa merebut peluang untuk memilih calon-calon yang terbaik ntuk mewakili suara Emas kalian agar kebajikkan sahabat-sahabat terjaga dan terpelihara.

Akhir kata dari saya, Oleh itu, sambutlah pencetusan ledakan fenomena budaya mencintai ilmu pengetahuan dan tuntutlah ilmu yang bermanfaat buat mahasiswa itu sendiri dan masyarakat sejagat. Mahasiswa perlu ingat bahawa, jikalau kita mahu melihat bagaimanakah keadaan negara pada masa akan datang, lihatlah pada generasi muda yang berada pada hari ini. Pilihan di tangan kita untuk mencetus fenomena budaya mencintai ilmu pengetahuan yang luas ini. Selamat menempuh semester baru dengan Azam dan tekad yang baru dan yang penting biarlah ianya adalah unuk Allah s.w.t.

Wallahua’lam.

Tiada ulasan: