Sabtu, 22 Januari 2011

Mazhab Cinta




Asalamu’alaikum….

Alhamdulillah, segala Puji-pujian Buat Allah s.w.t yang menjadikan kita dengan kesempurnaan sifat dan pancaindera. Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w..

Setelah sekian lama aku tidak menitipkan sesuatu untuk sama-sama kita berkongsi di dalam laman Blog ini. Kesibukkan dunia yang tidak pernah berkurang bahkan makin bertambah dan bertambah yang membuat aku tidak berkelapangan masa sejak akhir-akhir ini. Teringat aku akan pesanan seorang ustaz sewaktu beliau menyampaikan tazkirah magrib di Masjid di kelantan, “kita ni manusia sebenarnya yang menyibukkan diri sendiri dengan urusan dunia dan bukan lah orang lain sehinggakan merasai masa yang Allah kurnakan tidak cukup. Mana tidaknya kita tak pernah rasa cukup dalam sesuatu, nak kepada projek nih, projek tuh, nak menjawab jawatan nih dan nak jawatan tuh”.

Kadang-kadang bilamana kita merenung balik kepada diri kita sendiri, banyak mana kita sibukkan diri kita ini dengan urusan Akhirat, urusan yang dapat mendekatkan lagi diri kita kepada Allah s.w.t. Bahkan sampai boleh dipersoalkan sebanyak mana kita mengingat Allah s.w.t dalam sehari?? Sahabat-sahbat yang dirahmati Allah s.w.t, Lemahnya iman kita pada hari ini sampai kita persoalkan persoalan sebanyak mana kita mengingati Allah dalam sehari sedangkan mereka yang terdahulu sudah membicarakan bagaimana untuk mereka Hebat dalam Mencintai Allah s.w.t. Secara logiknya sahabat-sahabat, perkara asas untuk kita mencintai seseorang, kita mesti sentiasa ingat orang yang kita cintai itu. Maka logic bagi perasaan manusia, mana mungkin untuk kita Cinta Allah jika kita tidak sentiasa Mengingati-Nya…

Bercakap mengenai cinta Pada Allah s.w.t, teringat aku akan satu cerita yang mungkin sahabat-sahabat boleh renungkan sekejap. Cerita itu berkisahakan pada suat malam, keluar seorang wanita dari rumahnya sambil membawa obor yang menyala-nyala ditanan kanananya dan sebaldi air ditangan kirinya. Dia pergi mengelilingi kampung dan menjerit dengan kuat., “ Wahai manusia, seandainya kamu beribadat kepada Allah dan mengharapka syurga. Mka, biarkan syurga itu ku bakar dengan api ini! Dan, apabila kamu menjauhi maksiat kerana takut akan neraka. Maka, biakan neraka itu kusiram dengan sebaldi air yang ada ditanagn kiriku….! “. Sebegitu hebatnya cinta beliau terhadap Allah s.w.t yang mana ibadat dan amal yang dilakukan hanyalah semata-mata buat Allah s.w.t, dan tahukah sahabat siapa kah gerangan wanita tersebut? Wanita itu tidak lain adalah Rabi’ah Adawiyah…

Beliau bukanlah wanita yang sibuk dengan menghiaskan dirinya dengan Emas, intan dan permata tapi wanita ini menghiaskan dirinya dengan Tawdduk dan amal ibadah yang bersungguh-sungguh bahkan seringkali menjadikan sejadahnya tempat pengering air mata yang lahir dalam kepeluhan cinta yang terpasak kukuh untuk Allah s.w.t. Sahabat-sahabat sekalian sedang kita asyik dengan cinta dunia ini adakah cinta Allah telah kita capai? Cinta sebenar yang membawa manusia kepada landasan hakikat manusia itu dijadikan. Sejenak renungan yang mungkin sahabat- sabahat boleh lakarkan dalam layar minda sahabat-sahabat melalui alunan puisi yang dikarang oleh seorang wanita sang yang telah mencorak sejarahnya yang tersendiri iaitu Rabi’ah :


Ya Tuhanku!
Tenggelamkan aku dalam mencintai-Mu
Sehingga tiada suatupun yang dapat memalingkan aku dari-Mu
Kekasihku tidak menyamai Kekasih laian biar bagaimanapun
Tiadsa selaian Dia dalam hatiku mempunyai tempat manapun
Kekasihku Ghaib daripada penglihatanku dan peribadiku sekalipun
Akan tetapi, Dia tidak pernah gahib di dalam hatiku walaupun sedetikpun


Aku mencintai-Mu…
Oh, tuhan Tercinta…
Dengan Cinta yang penuh kesenangan
Kerana Engkaulah yang layak untuk dicintai
Adapun cinta hawa
Maka aku sibuk mengingati-Mu daripada yang lain
Kuharap Kau bukan tabir untuk ku
Sehingga aku dapat memandang-Mu
Maka ujian yang ini dan itu bukan untukku
Melainkan hanya untuk-Mu

Itulah salah satu jalan kekasih Allah, jalannya Rabi’ah, jalan cintanya! Lalu, bagaimana dengan kita? Renung-renungkan.

Sahabat-sahabat, sesungguhnya apabila kita mahu menghayati perintah agama dan aturannya, maka kita akan mendapti nya indah. Keindahan agama itu tentu mustahil diperolehi apabila kita masih sahaja beribadah pada Allah s.w.t secara terpaksa atau mempunyai tujuan yang lain seperti tujuan duniawi danbukan lah kerana Mencintai-Nya.
Lalu adakah beribadat untuk mengharapkan syurga dan takutkan Azab Neraka itu salah dan tidak boleh? Boleh! Tuhan itu tidak sepaerti Bos atau mana-mana Makhluk ciptaan-Nya, yang hanya memberi jika kita melakukan suruhannya. Maka tidak mengapa beribadah mengharapkan syurga atau takut akan neraka sebagai motivasi dalam melakukan alam soleh dan secara fiqh (hukum islam)tidak ada masaalah, ini hanya bahagian tahap (maqam) kerohanian sahaja dalam beribadah.

Ali bin Abi talib menyatakan : “ Apabila hamba beribadah pada Allah dan dia ingin mendapatkan balasan serta menjauhi maksiat sebab takut akan mendapat seksa, itu tidak lain cara ibadah seorang peniaga. Sebabnya, dia masih mengambil kira akan untung dan ruginya. Apabila hamba beribadah kerana takut akan seksa-Nya, maka itu tidak lain adalah cara ibadah cara hamba. Dan, ada segolongan kecil hamba yang beribadah kerana cinta suci pada-Nya, itulah ibadahnya mukmin sejati. “

Wahai sahabat-sahabat, cuba kita check balik selama ini ditahap manakah keperibadatan kita kepada Allah? Adakah jenis yang pertama atau kedua? Atau kita lah yang ke-3 itu yang terdiri dalam segolongan kecil itu sebagai mana yang diberitahu oleh saidina Ali karamallahu wajhah? Tepuk dada tanya iman. Dalam Mazhab cinta ini telah banyak memberi insipirasi kepada tokoh-tokoh terkemuka yang lain yang masing-masing mempunyai lakaran sejarah yang berbeza tokoh sufi ini adalah seperti Farid ad-Din al-Athar, Ibnu al-Farid, Al-Hallaj dan sebagainya.

Mari kita berdoa kepada Allah agar getaran hati kita untuk mampu untuk berpeluh dengan titisan kecintaan yang uuk kepada Allah s.w.t dan berdoalah semoga tidak sesekali kita putus dalam menagih Cinta-Nya. Tidak cukup dengan berdoa semata-mata, tetapi harus dilakukan dengan amal ibadah kita dengan penuh kecintaan pada-Nya.
Terbaca aku akan sebuah buku yang menjadi rujukan aku dalam menaip artikal ini iaitu berjudul “ Ya Allah Aku tidak layak unuk Syurga-Mu, namun Aku juga takut Azab Neraka-Mu” karangan Badiatul Roziqin akan doa Saidina Ali Ketika bermunajat kepada Allah s.w.t, yang mungkin boleh kita renung sedalam-dalamnya.

Ilahi….
Adakah orang yang telah menikmati manisnya cinta-Mu
Akan menggantikan pengganti selain-Mu
Adakah orang yang telah bersanding di samping-Mu
Akan mencari ganti selain-Mu

Ilahi….
Jadikan kami di kalangan yang Kau pilih untuk mendampingi dan menjadi kekasih-Mu
Yang kau ikhlaskan untuk memperolehi cinta dan kasih-Mu
Yang Kau rindui untuk datang menemui-Mu
Yang Kau redhai (hatinya) untuk menerimanya
Yang Kau Anugerahkan (kebahagiaan) melihat wajah-Mu
Yang Kau limpahkan Keredhaan-Mu
Yang Kau lindungi dari diusir dan kebencian-Mu
Yang Kau sediakan baginya kedudukan siddiq di samping-Mu
Yang Kau istimewakan dengan Makrifat-Mu
Yang Kau arahkan untuk Mangabdi-Mu
Yang Kau tenggelamkan hatinya dalam iradah-Mu
Yang Kau pilih untuk menyaksikan-Mu
Yang Kau kosongkan diri untuk-Mu
Yang Kau bersikan hatinya untuk (Diisi dengan) Cinta-Mu
Yang Kau bangkitkan hasratnya akan kurnia-Mu
Yang Kau ilhamkan padanya mengingati-Mu
Yang Kau mendorongnya mensyukuri-Mu
Yang Kau sibukkan dengan ketaatan-Mu
Yang Kau jadikan dari Makhluk-Mu yang soleh
Yang Kau pilih untuk bermunajat pada-Mu
Yang Kau putuskan daripadanya segala sesuatu
Yang Memutuskan hubungan dengan-Mu

Ya Allah….
Jadikan kami dari kalangan orang
Yang dambaannya adlah mencintai dan merindui-Mu
Nasibnya hanya merintih dan menangis
Dahinya sujud kerana kebesaran-Mu
Matanya terjaga dalam mengabdi-Mu
Air matanya mengalir kerana takut pada-Mu
Hatinya terikat pada cinta-Mu
Kalbunya terpesona dengan kehebatan-Mu

Wahai Yang Cahaya kesucian-Nya bersinar
Dalam pandangan para yang mencintai-Nya
Wahai Yang kesucian wajah-Ny membahagiakan hati pada yang mengenali-Nya
Wahai Yang dikejar kalbu para yang merindui
Wahai Tujuan harapan para yang mencintai

Aku memohon cinta-Mu
Dan, cinta orang mencintai-Mu
Dan, cinta amalan yang membawaku ke samping-Mu

Jadikan Engkau lebih aku cintai daripada selain-Mu
Jadikan cintaku kepada-Mu membimbingku pada keredhaan-Mu
Kerinduan pada-Mu mencegahku dari maksiat pada-Mu
Anugerahkan padaku memandang –Mu
Tatapkan diriku dengan tatapn kasih sayang
Jangan palingkan wajah-Mu dariku
Jadikan aku dari penerima anugerah dan kurniaa-Mu
Wahai Pemberi ijabah
Ya Arhamarrahimin.


Akhir Kalam, Sahabat-sahabat pernah ke kita berdoa sebegini? Kita Ego sebenarnya, mana tidaknya hati kita keras, banyangkan sahabat-sahabat yang melontarkan Doa ini adalah orang yang lebih mulia dari kita, tapi beliau begitu menghina dir dihadapan Allah s.w.t, sedangkan kita jarang bahkan mungkin tidak pernah melaungkan bibit-bibit doa sebegini dalam sepanjang hidup kita. Ayuh sahabat Kita sama-sama Berusaha Untuk Mencintai Allah s.w.t.. Semoga Allah melihat kita dengan pandangan-Nya yang Rahmat… Amin…

2 ulasan:

ananul farah berkata...

wahai hati..terangilah dikau dgn memujiNYA... moga kita sentiasa dlm kasih dan sayangnya..amin..insyaALLAH.

Bukhari berkata...

Amin... ya Rabb... Amin...